Čo spôsobuje sedavá práca – pohľad fyzioterapeuta

21. storočie nám prináša mnoho výhod, vďaka ktorým si život zjednodušujeme. V zamestnaní sedíme vďaka moderným technológiám väčšinu času, do práce chodíme autom. Lenže s takýmto spôsobom života prichádzajú aj rôzne zdravotné problémy, či už sa jedná o kardiologické alebo endokrinologické problémy, problémy s obezitou a hlavne problémy s pohybovým aparátom. Práve problémom pohybového aparátu sa budeme venovať v tomto článku.

O tom, že sedavá práca pôsobí negatívne na pohybový aparát človeka počul asi každý. Čo sa ale konkrétne s vašimi svalmi a kĺbmi deje?

Skrátenie svalov a zníženie mobility v kĺboch

V pozícii v sede sme denne niekoľko hodín, kĺby a svaly sú počas celej doby v jednej pozícií, čo spôsobuje znižovanie mobility v kĺboch. Keďže so svalmi nepracujeme v celej ich dĺžke, dochádza ku ich skracovaniu. Kĺbové štruktúry sú vyživované pohybom – pohybom vo všetkých smeroch, na ktoré sú naše kĺby stavané (dopredu, dozadu, do bokov a do rotácií). Keďže však v sede k týmto pohybom kĺbov nedochádza, dochádza ku nedostatočnému vyživovaniu týchto kĺbov a ich zatuhnutiu, čo vedie k skoršiemu opotrebovaniu a bolesti. Práve kvôli sedeniu sú najčastejšie zatuhnuté bedrové kĺby a naša chrbtica, pri ktorej pri nedostatočnom pohybe tak isto dochádza ku skorším degeneratívnym zmenám (problémy s platničkami) a ku zníženiu odolnosti tkanív na záťaž, čo v praxi znamená, že vás sekne pri prudšom rotačnom pohybe alebo pri zdvíhaní záťaže zo zeme.

Zníženie svalovej sily

Kvôli nedostatočnému zaťažovaniu svalov dochádzka ku znižovaniu svalovej sily. Myslím si, že znížená svalová sila je väčší problém ako skrátený sval, pretože pokiaľ je sval slabý, telo ho reflexne stiahne, aby udržalo dostatočné stabilnú danú oslabenú oblasť. V tom prípade môžete sval naťahovať aj od rána do večera a sval bude stále skrátený. Čo ale ďalej spôsobuje zníženie svalovej sily, je zhoršená funkčnosť tela v bežnom živote. Už len zdvihnutie vreckovky zo zeme môže spôsobovať problém pre chrbticu, pokiaľ nohy a chrbát nie sú dostatočne silné. U mojich klientov preto využívam aj silové cvičenie, ako sú napríklad drepy a výpady po prekonaní bolestivého stavu, pretože len dostatočne silné a stabilné telo môže byť zdravé a bez bolesti.

 

Novodobý spôsob života nezmeníme. Doba ide dopredu a ľudstvo si bude život stále uľahčovať, čo je super. Treba však brať do úvahy, že telo nie je stavané len na sedenie, preto treba kompenzovať dlhé sedenie cvičením.

Aké cvičenie je teda pre vás vhodné?

Cviky, ktoré riešia všetky problémy, ktoré stolička spôsobuje  sú cviky na zlepšenie mobility a sily tela. Mnoho ľudí robí chybu, že si nájde jednotlivé cviky na internete a tie cvičia. Áno, je to prvý krok k cvičeniu, ale pokiaľ je dané cvičenie bez cieľa, tak nerieši problémy ako je sila, stabilita a mobilita tela. Cvičenie nemôže byť chaotické, musí byť zostavené rozumne s postupne zvyšujúcou sa záťažou a cieľom.
Takéto cvičenie som pre vás pripravil tu.
Mnohé štúdie potvrdzujú, že cvičenie 3x do týždňa zlepšuje fyzické schopnosti, psychické zdravie, zdravie kĺbov, vyživuje svaly, atď. Stačí sa už len zaregistrovať na ROZHÝB TO a nájsť si čas hodinku 2-3x týždenne.
Pracujte na vašom zdraví, lepšom tele a živote bez bolesti.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.