6 chýb ktoré robia ľudia s bolesťami chrbta, robíte ich aj vy ?

Bolesť chrbta pozná asi každý z nás, v dnešnej dobe to je, bohužiaľ,  súčasť bežného života nás všetkých. Bolesti chrbta sa dá predchádzať a hlavne dá sa ju liečiť. Mnoho ľudí, ktorých trápia bolesti chrbta robia chyby, ktoré ich bolesti zhoršujú alebo predlžujú.

V tomto článku si ukážeme 6 najčastejších chýb, kvôli ktorým sa neviete zbaviť bolesti. Robíte ich aj vy?

1. Nedbáte na školu chrbta

          Škola chrbta je súbor pohybov a polôh tela pri bežnom živote, ktoré sa vykonávajú v neutrálnej pozícii chrbtice

Pri bolesti chrbta je dôležité hýbať sa tak, aby nedochádzalo ku dráždeniu bolesti. Pri problémoch s platničkami bolesť často dráždi predklon a rotácie trupu. Pri týchto problémoch je dôležité hľadať pohyby, pri ktorých nedochádza ku dráždeniu bolesti. Vo väčšine prípadov je pozícia chrbtice v neutrálnom postavení tá, ktorá bolesť nevyvoláva. Bohužiaľ väčšina pacientov neprikladá dôležitosť týmto pohybom a polohám chrbta, povedia si že proste ich boli chrbát a hotovo. Môžeme si predstaviť situáciu, že máme zlomenú ruku. Ak by sme ju nemali zafixovanú v sadre, hýbali by sme ňou, ťažko by sa kosť zrástla, zotavenie by bolo ťažšie a oveľa dlhšie. Preto aj pri chrbte je dôležité a potrebné hľadať také polohy a pohyby, pri ktorých sa bolesti nevyskytujú. Vnímajte svoje telo, jeho potreby, všímajte si pohyby, ktoré bolesť vyvolávajú a vyhľadávajte také, pri ktorých bolesť necítite. Pretože, keď sa budete vedieť správne a bez bolesti hýbať, zistíte, že si viete pomôcť viac ako vám pomohli lieky, ktoré ste si doteraz vzali.

2. Volíte nesprávne cviky

,, Jeden známy mi poradil že tento cvik mu pomohol, budem to cvičiť aj ja!“ Nuž aj takéto odporúčania poznáme. Avšak, čo je pre jedného liekom, pre druhého môže byť jedom. V prvom rade cvičte cviky, ktoré vám pomáhajú a zlepšujú stav. Po cvičení správnych cvikov sa musíte cítiť lepšie, bolesť sa zmierni alebo úplne ustúpi. Čoraz častejšie sa stretávam s tým, že mnoho ľudí zaraďuje cviky, ktoré sú nevhodné pre ich zdravotný stav. Takéto cviky nielenže nepomáhajú, ale môžu váš stav zhoršiť. Pri voľbe nesprávnych cvikov a nesprávnej liečebnej metódy zvyknú ľudia často hovoriť  ,, vyskúšal som už všetko, nič mi nepomáha“. V tedy viem, že daný klient určite nevyskúšal nič, čo mu reálne pomôže.

3. Necvičíte pravidelne

Začať cvičiť je prvý krok ku zlepšeniu vášho stavu. Avšak, cvičenie musí byť cielené s postupným zvyšovaním záťaže, ale čo je najdôležitejšie – musí byť pravidelné! Práve pravidelnosť cvičenia často chýba. Poviete si: „Veď včera som cvičil, nič sa nestane, keď dnes nebudem.“ No práve takýto prístup k cvičeniu odďaľuje vaše odstránenie bolesti chrbta. Z pravidelnosti sa stáva návyk. Ak už máme návyk vytvorený, cvičenie nebude pomyselným strašiakom, ale pravidelnou a príjemnou súčasťou vášho každodenného života.

4. Po zmiernení bolesti prestanete s cvičením

Užívate lieky, začnete cvičiť, bolesti sa zmiernia a cítite sa lepšie. Ale postupne na cvičenie zabudnete, nabehnete do práce, začnete pracovať okolo domu, vrátite sa do bežného stereotypu. Pocit bez bolesti na seba nenechá čakať a o zopár týždňov, možno mesiacov sa zrazu vráti. Ale prečo? Problémom je, že ste svoje telo nepripravili na opätovnú záťaž. Bolesti chrbta sú často spôsobené nedostatočnou silou a stabilitou tela. Práve o tejto sile sa už tak často nehovorí. Po prekonaní akútneho stavu bolesti chrbta, je dôležité, obnoviť silovú a stabilizačnú funkciu tela. Silu tela využívate pri každom jednom pohybe, pri zdvíhaní predmetov zo zeme alebo zo stola, pri otváraní dverí a podobne. Pokiaľ sila v končatinách nie je dostatočná a v trupe nie je dostatočná stabilita, nastáva absorbovanie sily z vonkajších podnetov vašou chrbticou a postupne sa znovu  ocitnete v bolestiach. Cvičenia na zlepšenie sily a stability tela nájdete v ROZHÝB TO. Pokiaľ nezlepšíte tieto funkcie tela, bolesti sa budú opakovať.

5. Uspokojíte sa s užívaním liekov

V prípade neznesiteľných bolesti sú lieky s analgetickým a antiflogistickým účinkom určite vhodná voľba. Bohužiaľ, mnoho ľudí chce svoje bolesti vyriešiť práve medikamentami. Lieky proti bolesti ovplyvňujú vaše vnímanie aktuálnej bolesti, poprípade znižujú zápal (pokiaľ je prítomný),  no určite neriešia vašu príčinu bolesti chrbta. Po užití liekov, bolesť ustúpi a môžete ísť pracovať a práve teraz nastáva problém. Bolesť je obranný mechanizmus tela pred poškodením tkaniva a lieky tento obranný mechanizmus ,,vypnú“. Môžete vykonávať pohyby, ktoré by ste bez analgetického účinku liekov vykonávať nemohli.  Tým pádom môže dôjsť ku ďalšiemu poraneniu tkanív a zhoršeniu stavu. Z čoho vyplýva že je dôležité riešiť príčinu vašej bolesti, nie bolesť samotnú.

6. Hľadáte najlepšiu možnú metódu ktorá vám určite pomôže

Prelistujete všetky možne portály o bolesti chrbta, zistíte komu čo pomohlo, viete o každej liečebnej metóde, zabili ste tým hodiny a dni času, no ešte ste nič nezačali robiť. Z toľkého množstva odporúčaní sa ani nedokážete rozhodnúť, čo by bolo pre vás vhodné. Najdôležitejšie je nájsť si kvalitného terapeuta vo vašom okolí, obetovať pár desiatok eur za terapie, ktoré vám reálne pomôžu a naučia vás práve ako cvičiť. Ušetrené peniaze za terapeutov teraz, môžu znamenať stratené peniaze počas marodky za polroka alebo rok. Najlepšia voľba na odstránenie bolesti chrbta je nastaviť správny cvičebný plán zameraný na mobilitu, silu a stabilitu tela. Takýto tréning nájdete tu.

Myslím že mnoho z vás sa v týchto chybách našlo, vyvarujte sa im, buďte ku sebe kritický, nájdite si správneho fyzioterapeuta, pravidelne cvičte, správne sa hýbte, zamerajte sa na silovú stránku tela a garantujem vám, že sa vašej bolesti chrbta zbavíte a nemusíte skúšať ,,všetko“ 🙂

Komentáre
  1. Babincova Mira píše:

    Dobrý deň…
    Chcela by som poradiť aké cviky by boli vhodné pre mňa.. Mám posunutú 3 a 4 platničku…Bolesti mávam občas…

    • Jakub píše:

      Dobrý deň , pokial vaše bolesti sú len občas a niesu akútne, pomôže Vám cvičenie s ROZHYB TO ktoré popisujem v článku, cvičenie rieši komplexne posilnenie tela, zlepšuje mobilitu kĺbov a stabilitu tela čo vedie ku odstráneniu bolesti chrbta. Samozrejme sa treba vyhýbať všetkým chybám ktoré popisujem v článku.
      Registrovať sa môžte na tomto odkaze https://rozhybto.sk/registracia/
      Ak máte záujem o viac informácií, kontaktujte ma 🙂

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.